Strefa Wiedzy

Patryk Rogala

Rola benefitów pracowniczych w budowaniu kultury organizacyjnej

16 maja 2024

 

  • Firmy coraz częściej oferują korzyści pozapłacowe, aby przyciągnąć nowe talenty i wyróżnić się na tle konkurencji.
  • Zgodnie z teorią Fredericka Irvinga Herzberga benefity pracownicze mogą działać jako czynniki eliminujące niezadowolenie i zwiększające zaangażowanie pracowników.
  • Korzystne warunki zatrudnienia przyczyniają się do wyższej satysfakcji i retencji pracowników, co wzmacnia kulturę organizacyjną firmy.
  • Preferencje dotyczące benefitów różnią się w zależności od grupy wiekowej, jednak, zgodnie z przeprowadzonymi w 2023 roku badaniami, dla wszystkich pokoleń są ważne.
  • Benefity tworzą markę pracodawcy i wpływają na postrzeganie firmy przez pracowników, kształtują ich postawy i lojalność.

 

Aktualny rynek pracy jest coraz bardziej konkurencyjny. Nie dziwi więc fakt, iż organizacje coraz częściej kierują uwagę na korzyści pozapłacowe oferowane pracownikom, które pozwalają im wyróżnić się wśród innych firm i przyciągnąć nowe talenty. Wydaje się to krokiem wręcz oczywistym, biorąc pod uwagę korzyści, jakie niosą one dla kultury organizacyjnej firmy. Tymczasem badania sugerują, że aż 1/3 przedsiębiorstw obecnych na rynku nadal nie oferuje swoim zespołom żadnych benefitów pozapłacowych [1].

Benefity pracownicze definiowane są jako wszelkie formy wynagrodzenia inne niż wynagrodzenie podstawowe i premie – i w tym sensie mogą obejmować ubezpieczenia zdrowotne, emerytalne, dodatkowe dni wolne, fundusze edukacyjne oraz inne formy wsparcia [2]. Zgodnie z teorią motywacji Herzberga benefity te mogą być traktowane jako czynniki higieny (dissatisfiers), które eliminują niezadowolenie (odpowiednio zarządzane prowadzą do obojętności, a więc braku niechęci), oraz jako motywatory (satisfiers), które już bieżąco zwiększają satysfakcję z pracy i zaangażowanie pracowników [3].

Dostarczanie odpowiednich benefitów pracowniczych jest zarówno narzędziem motywacyjnym, jak i także elementem budowania silnej kultury organizacyjnej. Badania przeprowadzone przez chińskich specjalistów od zarządzania Shuja Iqbala, Li Guohao i Shamima Akhtara nie pozostawiają wątpliwości: korzystne warunki zatrudnienia są najważniejszymi motywatorami w zespołach. Przyczyniały się do wyższej satysfakcji z pracy i retencji pracowników [3] – w związku z mniejszą rotacją silniejsza stawała się kultura organizacyjna, ponieważ zostawali w firmie pracownicy dobrze już zaznajomieni z wartościami, normami i przekonaniami firmy. 

Analiza malajskiego badacza Kingsley Teoh Eng Heana, który sam siebie nazywa „wizjonerskim minimalistą organizacyjnym” wskazuje zaś w temacie kultury organizacyjnej i benefitów pracowniczych, że te ostatnie mogą w sposób wyraźny wpływać na lojalność pracowników, ich zadowolenie z pracy oraz ogólne poczucie szczęścia [2]. Organizacje, które inwestują w bogate pakiety benefitów, są więc z góry na wygranej pozycji. Działania te pozwalają im zwiększyć zaangażowanie obecnych pracowników, ale również przyciągnąć nowe talenty, ludzi szukających lepszych warunków pracy.

Wnioski z pracy Karoliny Lutyńskiej i Anny Wasiluk z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej na temat motywacji do pracy pracowników różnych pokoleń sugerują dobitnie, iż preferencje dotyczące benefitów różnią się znacząco w zależności od grupy wiekowej – dla każdej grupy wiekowej są jednak ważne. Ich badanie przeprowadzone było na pracownikach z pokoleń Baby Boomers, X, Y i Z, a więc dość szerokim przekroju pracowniczym – wykazało ono, że dla starszych, dłuższych stażem pracowników najważniejsze znaczenie mają stabilne i konkurencyjne wynagrodzenie oraz elastyczność w pracy. Młodsze pokolenia (jak wchodzące obecnie na rynek pracy pokolenie Z) cenią sobie zaś głównie możliwość dostosowania czasu pracy do potrzeb osobistych oraz dobrą komunikację i atmosferę w firmie [4].

Benefity pracownicze tworzą markę pracodawcy, są zaczątkiem kultury organizacyjnej firmy i jej najważniejszą wizytówką, którą prezentuje się pracownikom na samym początku – jeszcze zanim podejmą oni decyzję o zatrudnieniu [2]. Ma to niebagatelne znaczenie dla samego faktu tego, jak postrzegają oni firmę, kształtuje to ich postawy i wpływa na zachowanie, a nawet na lojalność wobec firmy, która kształtuje swój wizerunek jako przedsiębiorstwa nowoczesnego, dbającego o dobrobyt i samopoczucie swojego zespołu. Obecnie jednym z najbardziej oryginalnych i prozdrowotnych benefitów, które mogą zaproponować menadżerowie pracownikom, są masaże biurowe.

 

Źródła:

  1. Kowalewska, A. (2017). Benefity – czyli co motywuje pracowników? Raport Pracuj.pl. https://prowly- uploads.s3.amazonaws.com/uploads/landing_page_image/image/87533/Benefity-czyli_co_motywuje_pracownik_w_-_Raport_Pracuj_pl.pdf [dostęp: 01.06.2024]
  2. Kingsley, T. E. H. (2022). Company Culture and Employee Benefits in Employee Branding. Master’s Thesis, supervisor Dr. Ivo Zander, Uppsala University.
  3. Iqbal, S., Guohao, L., & Akhtar, S. (2017). Effects of Job Organizational Culture, Benefits, Salary on Job Satisfaction Ultimately Affecting Employee Retention. Review of Public Administration and Management05(03). https://doi.org/10.4172/2315-7844.1000229
  4. Lutyńska, K., Wasiluk, A. (2023). Co motywuje do pracy pracowników różnych pokoleń? Akademia Zarządzania7(3). https://doi.org/10.24427/az-2023-0034